КОРГУН Михайло Васильович

(29.09. 1924, с. Яцини, тепер Пирятинського р­ну Полтавської обл.) – різьбяр, живописець, засл. майстер народної творчості України (2001).

Виходець із давнього козацького роду. У восьмирічному віці пережив Голодомор, що убив батька – хлібороба і талановитого народного умільця, який вперше відкрив хлопчику естетичний світ дерева і навчив найпростішим прийомам деревообробки. Весною 1942 сімнадцятирічним юнаком був примусово вивезений німецькими окупантами в робочий табір в Ебінгені. Виживав, обмінюючи в охоронців на хліб власноручно вирізані з фанери фігурки. По війні, переховуючись від примусової репатріації в французькій та американській зонах окупації, вперше почав різьбити. Серед остарбайтерів знайшов різьбярів, у яких навчився основ дерев’яної скульптури. Це знання уможливило співпрацю з деякими німецькими й угорськими майстрами в організації Симфоні ім Тон унд Фарбен, зокрема, участь у реставрації ушкоджених війною статуй. У 1947 вперше показав свої твори в Гамбурзі на мистецькій виставці, організованій Асоціацією біженців при ООН, і здобув нагороду в конкурсі різьбярів. Відтоді мав понад 60 виставок по всьому світу, здобуваючи найвищі нагороди.

У 1948 одружився з галичанкою Марією Боднар і переїхав до Франції, де працював на фермі. 1952 емігрував із сім’єю в м. Трой, штат Нью­Йорк. До 1980 трудився слюсарем­інструментальником на заводі «Гарденвей», звідки у віці 55 років вийшов на пенсію через захворювання спини. Закінчив 1957 заочні студії комерційного мистецтва у Феймус Скул оф Арт у Вестпорті, Коннектикут, діставши диплом ілюстратора. Увесь вільний час присвячував різьбі. З роками талант, який початково служив способом добування їжі, щоб вижити, потім став додатковим джерелом доходу, трансформувався в майстерність. К. використовує усі види різьблення: плоске (контурне, виїмчасте, трьохгранно­виїмчасте), плоскорельєфне, контррельєфне, ажурне, об’ємне. Він опанував надзвичайно складну технологію склеювання брусочків із різної деревини в один брус із наступним його точінням. Внаслідок цього виникає дивовижний ефект наскрізного орнаменту, коли його видно як зовні, так і з середини стінок вази. Таке здатні були робити лише в Японії та Китаї, де традиції різьби вдосконалювалися століттями, включаючи виготовлення надзвичайно дорогого і якісного інструментарію. Українець К. винайшов власні інструменти, а тому його вироби неповторні. В якості узорів на своїх виробах К. вживає знаки, що йдуть із сивої давнини: трипільські, давньогрецькі, християнські елементи.

Авт. різьблених композицій (барельєфи «Князь Ярослав Мудрий», «Кий, Щек, Хорив та їхня сестра Либідь», «Святий Володимир», «Свята Ольга», «Похід Святослава», «Тарас Шевченко», «Доньки Зевса»); круглої скульптури («Тарас Бульба з сином Андрієм», «Мати», «Янгол», «Ішов кобзар до Києва та сів спочивати»); декоративних виробів (вази, глечики, горщики, кухлики, чашки, набори для вина, бочівки, барильця, цукерниці, тарілі, коробки, скриньки, лампи, топірці); живописних і графічних робіт (декорації, тематичні картини, пейзажі, квіти, портрети). У творчості К. поважне місце займає релігійна тематика: хрести, свічники, зірки, писанки, архітектурні мініатюри церков. У 2007 майстер завершив роботу над різьбленим іконостасом для православної церкви в діаспорі, де поряд з пластичним успішно справився з архітектурним завданням. К. дослідив історію української громади м. Трой («Українська православна церква св. Миколая» (укр. та англ. мовами), зорганізував музей церкви св. Миколая у м. Трой і протягом 13 років був його куратором. На ознаменування 1000­ліття християнства в Україні створив п’ять барельєфів із зображенням визначних діячів України­Русі та видав англомовну брошуру «Ukraine» з інформацією про Русь­Україну. Авт. книг: «Мистецтво різьблення по дереву» (1996), «Корисні техніки різьбярства» (1997, обидві видані Спілкою майстрів­ремісників у Східному Ессексі, Англія ), «Моя техніка різьби і точіння» (Полтава, 1999).

Талант К. помітили 1965, коли він представив частину своїх робіт на всесвітній виставці в Торонто. Колекціонери стали купувати його твори. Згодом ім’я К. з’явилося в журн. з деревообробки «Fine WoodWorking». Цей журнал назвав одну з робіт нашого земляка серед кращих у світі, що їх вибирають кожні п’ять років. Від 1966 ім’я К. майже щороку згадується в американській пресі. Статті про його творчість уміщені в часописі Національної організації різьбярів «Chip Chats», журн. «World of Wood», що його видає організація Міжнародного товариства колекціонерів мистецьких дерев’яних виробів, офіційному журн. Гільдії майстрів народного мистецтва «American Woodturner». Зацікавлення творчістю К. виявляє американська фольклористка, проф. Еллен Мак Гейл, про талановитого земляка згадує худ. і дослідник українського мистецтва Кость Шонк­Русич та ін. Прикметно, що в усіх дописах та інтерв’ю в американських засобах масової інформації К. подає широку інформацію про своє українське походження та про свою громадську працю в українському середовищі, чим він справді гордиться. Людина, міцно прив’язана до всього рідного, К. постійно дбає про те, щоб чужинці познайомилися з культурними багатствами українського народу, твердо вірить, що по любові до Бога, любові до своєї святої Церкви, слідує любов до своєї Матері­України.

Окрім приватних колекцій, твори К. знаходяться у музеях Лос­Анжелеса, Філадельфії, Києва, Полтави. За великий вклад у мистецтво Ренсселерська Мистецька Національна Рада в 1989 році відзначила К. однією з дванадцяти нагород «Національна спадщина». П’ять робіт майстра висіли на Президентській Різдвяній Ялинці в Білому Домі.

У 1996 ім’я К. внесено до лондонського каталогу тридцяти кращих різьбярів світу. Та найдорожчим для митця є визнання на праматеринській землі. 1992 товариство «Україна» запросило земляка показати свої твори на батьківщині. З великим успіхом відбулися виставки у Державному музеї декоративного мистецтва в Києві та ПКМ. 1993 НСМНМУ надала К. – першому з діаспори – звання свого Почесного члена, 1998 його прийнято до Спілки художників України, 2001 присвоєно почесне звання «Заслужений майстер народної творчості України». Через два роки у виставковій залі НСМНМУ пройшла персональна виставка творів К. з нагоди передачі 100 його виробів у дарунок Україні. Наш земляк понині гідно представляє національне мистецтво за кордоном, дивуючи світ своїми рукотворними скарбами.

Літ.: Noted Ukrainian Artists to Take Part in HVCC Fete // The Times Record. – Troy, N. Y. – 1967. – April 3; Ukrainians Plan Concert, Art Festival // The Times Record. – Troy, N. Y. – 1967. – April 8; Ukrainian Festival // The Times Record. – Troy, N. Y. – 1967. – April 27; Ukrainian Arts Festival // The Times Record. – Troy, N. Y. – 1967. – May 20; Roy M. Ukrainian Parish Preserves Cultural Heritage // The Times Record. – Troy, N. Y. – 1970. – November 26; Ukrainian Folk Arts Exhibit Set // The Times Record. – Troy, N. Y. – 1971. – November 5; Open Ukrainian Exhibit // The Times Record. – Troy, N. Y. – 1971. – November 9; Troy Woodcarver // The Times Union. –Albany. – 1972. – July 16; O’Connor С. An Idea Becomes Reality with Creative Tools of Troy Woodcarver // The Times Union. – Albany, N. Y. – 1972. – July 21; Troy Croup to Sponsor Folk Opera // The Times Union. – Albany. – 1973. – March 5; Pulos A. The Universal Object // Industrial Design. – N. Y. – 1973. – № 20/1; Ukrainian­American Week Ends in Amsterdam // The Times Union. –Albany, N. Y. – 1976. – May 25; Carving a Wooden Plate // The Times Union. – Albany, N. Y. – 1977. – April 5; Easter Bazaar Being Planned // The Times Union. – Albany, N. Y. – 1977. – April 15; Ukrainian Festival // The Knickerbocker News. – Albany, N. Y. – 1978. – March 20; Vincent S. Capitol, Plaza Glisten to Yule Tree Lights // The Knickerbocker News. – Albany, N. Y. – 1981. – December 14; Szonk­Rusych K. Ukraine in Postcards. 1880–1980. For the Collector. – N. Y.: Stetch and Stetch Studios, 1981. – 168 p., il.; Szonk­Rusych K. Wood Carvings in Ukraine. – N. Y., 1982. – 184 p., il.; Baum W. Ukrainians Celebrate at Festival // The Times Record. – Troy, N. Y. – 1985. – July 23. November 9; Committee Formed // The Times Record. – Troy, N. Y. – 1985. – September 14; Montgomery A. Korhun Captures Best of Show // Chip Chats. – 1985. – Vol. 32. – No 4. – P. 45; Ukrainian Program Planned Jan. 12 // The Times Record. – Troy, N. Y. – 1987. – January 6; Ukrainian Independence Day // Weekly. 1987. –February 8; Ukrainian Women Set Pre­Easter Bazaar // The Times Record. – Troy, N. Y. – 1987. – April 10; Започаткування святкування в Олбані 1000­ліття християнства в Україні // Свобода. – Джерзі Ситі і Ню Йорк. – 1987. – 21 лист.; Курс дерево різьби у Трою // Народна воля. – Скрентон, ПА. – 1988. – 7 січ.; Barton W. Grüsse von dem Kerbschnitzer // Chip Chats. – 1988. – Vol. 35. – No 1. – P. 15; Korhun H. Artist Commemorates Millenium // Faith. – 1988. – Vol. XIV. – No 4; Дупляк М. Михайло Коргун відзначив 200­ліття міста Трой // Народна воля. – Скрентон, ПА. – 1989. – 11 трав.; McHall E. Made in Troy: Folk Arts from the Collar City. – Troy, N. Y., 1989. – 38 p.; Clemens I. Troy Man Carverscenes for Bicentennial // The Record. – Troy, N. Y. – 1989. – May 11; Salut to Michael Korhun // The Record. – Troy, N. Y. – 1989. – May 16; Петрик Ф. Художня виставка різьби М. Коргуна // Свобода. – Джерзі Ситі і Ню Йорк. – 1989. – 15 лип.; Troy­Based Woodcarver to Display Work Tonight // The Register Star. – Hudson, N. Y. – Vol. 38. – 1989. – October 24; Crowe K. Thanksgiving a Doubly Special Holiday for Troy Woodcarver // The Times Union. –Albany, N. Y. – 1989. – November 23; A Hearty Congratulations // The Record. – Troy, N. Y. – 1989. – November 28; Ukrainian Artist Named for National Award // Windham Journal. – 1989. – December 7; RCCA Folk Exhibit Now Permanent Record // The Record. – Troy, N. Y. – 1989. – December 21; Rensselaer County Council for the Arts // New York State Governor’s Arts Awards. – 1989. – Vol. 17. – No 2; Michael Korhun Carves Bicentennial Plague // Chip Chats. – 1989. – Vol. 36. – No 4. – P. 42, 85; Дурбак І. День Подяки – подвійне свято для різьбяря у Трою // Свобода. – Джерзі Ситі і Ню Йорк. – 1990. – 21 лист.; Museum to Open Dec. 2 at Ukrainian Church // The Times Union. – Albany. – 1977. – November 23; Dedication // The Record. – Troy, N. Y. – 1990. – November 24; Савицька Т. Різьбяр М. Коргун // Свобода. – Джерзі Ситі і Ню Йорк. – 1990. – 30 лист.; Scanlon J. Troy Artist Doing His Part to Preserve National Heritage // The Record. – Troy, N. Y. – 1991. – May 21; Шаповалова І. Візерунками – символами… // Вісті з України. – Київ. – 1992. – № 23. – 28 трав. – 3 черв.; Галич М. І приїхав доганяти літа молодії // Полтавський вісн. – Полтава. – 1992. – № 23. – 5–11 черв.; Дениско Т. Якщо в народу є його минуле // Зоря Полтавщини. – Полтава. – 1992. – 10 черв.; Мак Гейл Е. Візерунки на дереві // Старожитності. – Київ. – 1992. – Ч. 20. – С. 16; Babenko I. Homecoming after Fifty Years // News from Ukraine. – 1992. – No 25; McHalle E. Michael Korhun – Portrait of the Artist // Chip Chats. – 1992. – Vol. 39. – No 6. – P. 78; Wood Artist Michael Korhun // Forum: A Ukrainian Review. Scranton, PA. – 1992. – No 86; LeCoff A. A Focus on Korhun // Woodturning. – 1993. October. – Issue 16; O’Brien T. Local Art Adds Luster to White House Tree // The Times Union. – Albany. – 1993. – December 12; Connally S. Local Creations Adorn White House Tree // The Courier. – Rensselaer Edition. – Albany. – 1993. – December 30; Returning to the Ukraine // Fine Wood Woorking. – 1993. – No 98; Art from the Lathe Exhibition Hagley Museum and Library Wilmington, Delawar // American Woodturner. – 1993. – Vol. 8. – No 3; Museum Matters // Turning Points. – Philadelphia, PA. – Fall 1993 / Winter 1994. – Vol. 6. – No 3; Українське народне мистецтво захоплює багатьох // Свобода. – Джерзі Ситі і Ню Йорк. – 1994. – 3 лют.; Коргун М. Михайло Коргун. Різьбяр: Альбом / Упоряд. В. М. Ханко. – Київ: Мистецтво, 1994. – 144 с., іл.; Meet the Folk Artists // Out of the Ordinary. – 1995. – January 20 – May 7; Strock C. Hand Work is Song of Human Spirit // The Daily Gazette. – 1995. – March 28; Майба Л. Зустріч через півстоліття // Народне мистецтво. – Київ. – 1997. – №. 1; Wood Sampling. Ukrainian Woodcarvings in Global Art History by Michael Korhun // World of Wood. – 1997. – Vol. 50. – No 2; Korhun M. Enter the World of Lathe­Turned Object // York Graphic Service, Inc. – 1998. – Vol. 11. – No 3; Ротач П. Розвіяні по чужині. Полтавці на еміграції. – Полтава, 1998. – С. 67­69; Ротач П. Дерево життя (До 75­річчя від дня народження Михайла Коргуна) // Полтавська думка. – Полтава. – 1999. – 1 жовт. – № 40; Злобіна І. Квадрати і ностальгії Михайла Коргуна // Народне мистецтво. – Київ. – 1999. – №.№ 7–8. – С. 60; Ротач П. «І в Україні засяє Сонце Правди» // Полтавська думка. – Полтава. – 2000. – 13–19 квіт. – № 15; Ротач П. Подарунки земляка із діаспори // Зоря Полтавщини. – Полтава. – 2000. – 23 квіт.; Кочерга Н. Творчість – найбільша таємниця // Зоря Полтавщини. – Полтава. – 2000. – 16 трав.; Hallenbeck G., Moran D. Mohawk Valley Show a Runaway Success // Chip Chats. – 2000. – Vol. 47. – No 6. – P. 88–89; Ротач П. Нагорода талановитому землякові // Полтавська думка. – Полтава. – 2000. – 21–27 груд. – № 51; Петренко І. Синівський дарунок // Народне мистецтво. – Київ. – 2001. – №№. 13–14; Ханко, 2002. – С. 93­94; Мистець? Звучить гордо! // Полтавський вісн. – Полтава. – 2003. – 30 трав.; Онищенко В. Золоті руки // Український світ. – Київ. – 2003. – 3–9 лип. – Ч. 27; Стрижак А. Свої шедеври – своїми інструментами // Україна молода. – Київ. – 2003. – 12 лип.; Перша київська виставка дерев’яної скульптури // Велес. – Київ. – 2003. – С. 64; Прядка В. Синівський дарунок Батьківщині // Культура і життя. – Київ. – 2003. – 5 серп. – №№ 22–23; Шлях перемоги. – Київ. – 2003. – 21 верес; Народне мистецтво. – Київ. – 2003. – №№ 23–24. – С. 38­39; Bier Ch. Woodlands Woodcarver Has an Eye for Detail // Houston Chronicle. – Houston. – 2005. – August 22.

О. А. Білоусько, Ю. О. Самойленко.